2016. jan 08.

5. Év eleji fehér kadarka kóstolás

írta: gabesz19

Hagyományteremtő célzattal megkóstoltuk a legfrissebb Fritz fehér kadarkát, utána pedig túráztunk a hófödte szekszárdi dombok között.

Úgy döntöttünk, hogy az országban már sok helyütt megszokott „hagyományteremtés” néven elkezdünk egy cikksorozatot, ami remélhetőleg később, mint tradícióként vonul be apró blogunk életébe. Ez lenne az újévi Fehér kadarka kóstolás. Így lett legutóbbi italozásunk áldozata a Fritz Pince 2015-ös Fehér Kadarkája. A most kóstolt Fritz bor lelkes olvasóinknak már ismerős lehet, ugyanis bevezető bejegyzésünkben az eggyel korábbi, 2014-est mutattuk be. Másnap pedig túráztunk a behavazott szekszárdi dombok között.

Fritz fehér kadarka 2015

Mint azt korábban említettük, nagyon szeretjük a fajtát, így boldogan vártuk a legújabb palackokat. Fritzéknél pedig kitettek magukért. Annyira finomra, könnyűre sikeredett, hogy nem várt meglepetésre bukkantunk a palackban. A tavalyihoz mért várakozásainkat helyből megugrotta: enyhe savanyúsága teljesen eltűnt, helyette megmaradt az a finom, színtiszta szőlő íz. Irgalmatlan könnyedén csúszik le az ember torkán, semmi rossz mellékíz vagy bármi más nincs, ami elrontaná az összképet. Csillagos ötöst érdemel, vagy 5 csillagot, embere válogatja. Vigyázzunk vele, könnyedsége komolyan kijátszhatja érzékeinket. Annyira itatja magát, hogy már csak arra eszmélünk, becsiccsentettünk.

Tisztán kiváló, a bort kevésbé szeretőknek is bátran ajánljuk így. Fröccsbe egyelőre ne keverjük, mert még pezseg a palackban, és még szezonja sincs. Mire viszont a nyári meleg ellen egy kiadós fröccsel védekeznénk, már bátran nyúlhatunk ezen fehér kadarka után is.

Beszélgetéshez, bulihoz, a hedonista élvezetek kísérőjeként. Ha egy mondattal kéne jellemezni, akkor a „Csak semmi komolyság”, vagy a „Hát ez k*rvajó” lenne az ideális.

A kóstolóul szolgáló bort köszönjük Otinak, aki születésnapomra lepett meg vele.

Úgy gondoltuk, a borkóstolást követő nap túrázunk egyet a hófödte dombok közt. Elmondhatjuk, nem csak tavasztól őszig érdemes a borászokhoz felkerekedni a dombok közé, a téli táj is ugyanolyan jó túrákat biztosít. Egyetlen nehézséget az okoz, hogy ezeket az utakat ritkán takarítják (seggre is estünk párszor), de a látvány megérte a szenvedést. Amúgy meg annyi embert felcsal a havas táj a város fölé, hogy biztos találunk már kitaposott nyomokat.

Felmásztunk a Szekszárd fölé magasodó kilátóba, a látvány magáért beszélt. Mind a Gemenc, mind a Felsőváros falusias városrészére telepedő hó csodás kilátást biztosított az arra járóknak.

A túrát gyerekkorunk szánkópályája, a Csacska-szurdik felé folytattuk. A meredek löszfalak közt kacskaringózó szűk út igéző látvány. Egy ponton be lehet látni a domboldal alatt elterülő várost is: hosszú percekig bámultuk a fehérben csillogó házakat, szántóföldeket. Ha valaki kedvet kap, semmiképp ne kövesse el azt a hibát, amit mi! Szóval mindenképp legyen kéznél pohár és egy üveg bor, akár egy Fritz fehér kadarka.

Idei újdonságunk egy pontszámos értékelés, melyet a tervek szerint ezentúl minden borhoz készítünk az azonos séma szerint. 20-as skálán ajánljuk a bort tisztán, fröccsbe, illetve feltüntetjük az árkategóriát. A "Kibic-index" pedig szintén 20-as skálán jelzi, mennyire vennénk az előző három tudatában még egy/vagy több üveggel.

Fritz Pincészet - Fehér kadarka 2015

Kibic-index: 16/20
Bor tisztán: 16/20
Fröccsben: 14/20
Árkategória: 1500-2000 Ft

Képek forrása: Borkibic/Misli Bence, Borkibic/Fehér Gábor, Vida Borbirtok-Facebook oldal

Szólj hozzá

Túra Szekszárd Tél Táj Fritz Borház fehér kadarka Szekszárdi borvidék gabeszeztmostanábannemvesziészre